Perkauman dan Perpaduan
Malaysia
merupakan sebuah negara yang mempunyai berbilang bangsa seperti Melayu, Cina,
India, Iban dan lain-lain. Walaupun negara lain juga mempunyai berbilang bangsa
dan kaum yang menetap di bawah satu negara tetapi negara lain tidak seharmorni
negara Malaysia dimana rakyatnya walaupun berbilang kaum mampu makan satu meja
dan saling menghormati anatara satu sama lain.
Kemajmukan
masyarakat ini yang berbilang kaum ini membawa banyak cabaran kepada rakyat
Malaysia. 'Rambut sama hitam hati lain-lain' adalah peribahasa yang tepat jika
kita membanding satu individu dengan yang lain. Inikan pula apabila kita
membanding satu kelompok manusia dengan kelompok lain yang berbeza warna kulit,
bahasa dan agama. Peristiwa hitam seperti kejadian 13 Mei 1969 dan rusuhan
Kampung Medan mengajar kita tentang satu perkara penting. Perpaduan kaum
merupakan satu elemen yang wajib untuk mengekalkan keamanan sesebuah negara.
Oleh yang demikian, kerajaan sentiasa meletakkan perpaduan di tempat pertama
dan perkembangannya adalah selaras dengan pembangunan negara.
PERPADUAN DAN PERKAUMAN
Perpaduan
Perpaduan
bermaksud suatu proses yang menyatupadukan anggota masyarakat dan negara
seluruhnya melalui ideologi negara supaya tiap-tiap anggota masyarakat dapat
membentuk satu identiti dan nilai bersama serta satu perasaan kebangsaan
bersama di kalangan mereka. Selain itu, Perpaduan masyarakat merupakan
sebahagian yang penting daripada perpaduan negara. Oleh itu adalah mustahak
bagi kita meneliti latar belakang dan ciri-ciri masyarakat majmuk di negara
kita.
Perkauman
Perkauman
pula bermaksud isu-isu yang melibatkan hubungan antara kaum dalam aspek
penggunaan bahasa, dimensi agama, tingkah laku sosial, perlakuan fizikal,
sektor pekerjaan, perbuatan buli, penulisan dan literatur, rasisme dan
seumpamanya. Dalam konteks Malaysia, isu-isu sensitif pula membawa erti isu-isu
yang melibatkan perkara-perkara yang sensitif dalam Malaysia berkaitan dengan
hak-hak keistimewaan Melayu, status Bumiputera, kontrak sosial, bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan, sistem kuota dan perkara-perkara stereotype.
Apabila
kita menyentuh tentang isu isu perkauaman ia bermaksud isu isu yang melibatkan
hubungan antara kaum atau bangsa dalam aspek penggunaan bahasa, agama, tingkah
laku, perlakuan fizikal, sektor pekerjaan, perbuatan buli, penulisan, rasisme
dan seumpamanya. Isi isu ini tidak boleh dibahaskan secara terbuka kerana ia
akan membawa api permusuhan hasil daripada salah satu pihak yang tidak berpuas
hati atau kurang senang dengan perbahasan tersebut. Hal ini mampu membuat sesbuah negara yang mempunyai
penduduk yang berbilang kaum hancur dan mengurangkan keharmonian sesebuah
negara yang dulunya aman dan damai.
PUNCA ISU PERKAUMAN DAN PERPADUAN
1. Aspek individu.
Kadang
kala wujudnya isu perkauman ini berpunca daripada individu sendiri. Hal ini
berlaku disebabkan keinginan individu sendiri yang mana mahu menjadi orang yang
pertama yang mengetahui atau menyebar sesuatu berita tanpa membuat pemeriksaan
terhadap sumber berita tersebut. Erti kata lain, sesetengah individu tidak “
tabbayun” terlebih dahulu sebelum menyebarkan sesebuah berita. Jika seseorang
individu menyebarkan berita yang palsu, pasti dan pasti akan tercetusnya rasa
kurang senang daripada pihak lain dan hal ini mampu merosakkan keharmonian
sesebuah negara yang mempunyai penduduk yang berbilang kaum. Antara contoh
perkara yang akan dilakukan oleh individu ialah tidak mahu bergaul dengan
berlain bangsa seperti tidak mahu menyertai gotong royong yang selalu akan
diadakan di setiap taman atau kawasan penduduk.
2. Aspek kerajaan.
Pihak
kerajaan juga merupakan antara penyebab utama kemeruduman atau melemahkan
semangat perpaduan kaum. Isu politik, isu rakyat dan isu perkauman yang
terpapar di kaca televisyen dan dada akhbar sering dikaitkan dengan kegagalan
kerajaan membentuk Negara yang penuh perpaduan. Kesannya, kawalan keselamatan
Negara dipandang rendah dan semakin mundur yang disebabkan kerajaan sendiri
yang gagal mengawal dan membentuk sebuah persekitaran yang harmoni antara kaum.
Tambahan pula, Negara akan menjadi huru hara dengan perhimpunan haram dan
perbalahan akibat daripada perpaduan yang semakin pudar. Antara contoh yang
boleh kita lihat apabila kerajaan tidak mampu membendung masalah isu perkauman
ini ialah peristiwa 13 Mei 1969. Ia merupakan tarikh berdarah buat tragedi
rusuhan perkauman yang menyedihkan ramai pihak. Selepas 47 tahun ia berlaku,
terdapat tanda-tanda yang ia akan berlaku sekali lagi. Tragedi ini bukan sahaja
menyebabkan hilangnya perpaduan kaum tetapi juga kehilangan nyawa orang
tersayang.
ANTARA PERISTIWA PERKAUMAN YANG BERLAKU DI MALAYSIA
1. Peristiwa 16 Mei 1969
Peristiwa
13 Mei pada tahun 1969 ialah rusuhan kaum yang berlaku dan kemuncak masalah perpaduan
di Malaysia. Peristiwa ini juga dikenali sebagai peristiwa berdarah buat
Malaysia. Tragedi ini yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda dan
mempunyai kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 1969" merupakan
satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia.
Rusuhan
tersebut berpunca daripada tindakan provokasi penyokong pembangkang yang
didominasi kaum Cina, yang merayakan kejayaan mereka dalam pilihanraya umum
yang menyaksikan Parti Perikatan kalah teruk. Bagaimanapun, pihak pembangkang
telah menyangkal kebenaran versi tersebut. Terdapat teori-teori lain yang
mendakwa rusuhan itu telah dirancang untuk menggulingkan Perdana Menteri, Tunku
Abdul Rahman. Kekurangan maklumat awam mengenainya menjadi batu penghalang bagi
mereka yang ingin mendedahkan apa yang sebenarnya berlaku. Tetapi satu set
dokumen yang baru dideklasifikasikan di London, telah membuka peluang kepada
ahli sosiologi, Dr Kua Kia Soong untuk mencari kebenarannya.
Dr Kua menegaskan
bahawa peristiwa 13 Mei merupakan satu 'coup d'etat' atau rampasan kuasa
terhadap Tunku oleh golongan kapitalis Melayu yang muncul ketika itu yang
disokong oleh polis dan tentera untuk merampas kuasa daripada aristokrat lama
untuk melaksanakan agenda baru Melayu. Beliau berpendapat, rusuhan itu adalah
perbuatan 'samseng Melayu' yang disokong oleh ahli-ahli politik di belakang
rancangan rampasan kuasa tersebut. Sebagai contohnya, kata beliau,
"sekumpulan samseng tiba-tiba muncul dari semua penjuru" pada 13 Mei
untuk berkumpul di kediaman Datuk Harun dan tindak-tanduk polis dan tentera
yang boleh dipersoalkan yang hanya berdiri dan memerhatikan sahaja apa yang
sedang berlaku. Tambahnya,
dokumen-dokumen itu juga menunjukkan, kurang daripada seminggu selepas rusuhan
tersebut, Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdul Razak, yang
mempengerusikan Majlis Operasi Negara, diberikuasa penuh untuk mentadbir negara
satu petanda wujudnya komplot mengenainya. Manakala perbincangan mengenai
perancangan masa depan telahpun dijalankan sebelumnya, termasuk Dasar
Kebudayaan Negara (diumumkan pada 1971).
2. Perkauman yang berlaku dalam pendidikan di Malaysia
Setiap
golongan etnik mempunyai sistem pendidikan yang tersendiri. Maksudnya di sini
adalah, pelajar Melayu menuntut di sekolah Melayu dan menggunakan bahasa
perantaraan bahasa Melayu, pelajar Cina menuntut di sekolah Cina dan juga
menggunakan bahasa Mandarin sebagai bahasa perantaraan, manakala, pelajar India
menuntut di sekolah Tamil dan menggunakan bahasa Tamil.
Sistem
persekolahan yang memisahkan pelajar mengikut bahasa dan perbezaan etnik
kurang memainkan peranan yang berkesan bagi memupuk persefahaman
dalam kalangan pelajar. Situasi hanya akan menyebabkan interaksi mereka hanya
terhad di antara etnik yang sama sahaja.Kesan bagi hubungan etnik ini hanya
memberikan kesan yang negatif kepada negara Malaysia. Semua etnik masing-masing
mempertahankan bahasa ibunda mereka dan tidak akan menerima bahasa ibunda kaum
yang lain. Ini adalah mereka akan menganggap adalah tidak wajar dan tidak
penting untuk mempelajari bahasa kaum yang lain.
Selain
itu, adalah menjadi satu kemestian di mana setiap sekolah mengamalkan sistem
pendidikan yang berbeza. Ianya akan memberikan kesan yang tidak baik kepada
pembangunan negara kerana mempunyai pendidikan yang berbeza-beza. Tidak
juga dilupakan bahawa golongan yang menuntut di sekolah itu juga melahirkan para pemimpin untuk mentadbir negara Malaysia pada satu hari kelak.
PENYELESAIAN BAGI ISU PERKAUAMAN YANG TIMBUL
1. Penyelesaian melalui pendidikan
Persefahaman
kaum juga dapat dipupuk sejak dari kecil secara berkesan menerusi pendidikan.
Antara langkah yang dilakukan ialah dengan penubuhan sekolah wawasan. Sekolah
wawasan merupakan tempat yang terbaik untuk memulakan proses integrasi dan
mengadakan hubungan antara kaum.
Sekolah wawasan menyediakan ruang dan peluang
untuk murid-murid pelbagai kaum berinteraksi secara langsung kerana mereka berkongsi
kantin, padang permainan, dewan dan kemudahan lain di sekolah. Mereka
berpeluang untuk saling mengenali dan memahami antara satu sama lain. Dengan
itu, mereka akan membesar dengan sikap toleransi dan hormat terhadap budaya dan
agama kaum lain. Tegasnya, sekolah wawasan mampu memupuk persefahaman kaum dan
seterusnya mempercepat integrasi nasional. Hal ini mampu untuk melahirkan rasa sayang
antara satu sama lain yang berlain bangsa. Selain itu, ia mampu untuk membentuk
sesebuah persekitaran yang harmoni antara kaum sejak dari kecil melalui
sekolah.
2. Pihak kerajaan mewujudkan konsep 1Malaysia.
Diperkenalkan
oleh Datuk Seri Mohd Najib pada 3 April 2009. Konsep 1 Malaysia ini memberi
aspirasi untuk memperbaiki hubungan kaum bagi memastikan rakyat Malaysia dapat
menjalin perpaduan yang lebih erat. Konsep ini juga akan mewujudkan sebuah
kerajaan yang mengutamakan pencapaian berpaksikan keutamaan rakyat sebagaimana
slogan Perdana Menteri iaitu “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.”.
Untuk mencapai kemajuan bagi negara, sikap penerimaan antara kaum membawa kepada
perpaduan yang utuh perlu diamalkan. Apabila perpaduan dicapai, maka urusan
pembangunan negara akan berjalan dengan lebih lancar.
3. Pihak kerajaan mengadakan Program Latihan Khidmat
Negara (PLKN)
Program
PLKN ini mampu mewujudkan keharmonian rakyat serta negara dan mampu untuk
meningkatkan hubungan antara kaum dengan lebih erat. PLKN dapat memupuk
perpaduan nasional. Melaluinya, remaja pelbagai kaum akan ditempatkan bersama
di bawah satu bumbung. Mereka akan bekerjasama untuk menjalankan aktiviti
bersama-sama, berinteraksi dan bergaul mesra.
Dengan itu, mereka akan terdedah
kepada corak hidup masyarakat majmuk Malaysia secara mendalam. Persefahaman
antara satu sama lain yang lebih erat mampu memupuk perasaan kekitaan. Selain
daripada kerajaan yang bertanggungjawab mengekalkan keharmonian negara,
masyarakat sendiri perlu turut memikul peranan penting dalam menjamin
keharmonian negara berkekalan.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home